Sordo: No país dos cegos

Son moitas as referencias ó cine de Sergio Leone, John Ford e Sam Peckinpah, mais situándonos nun contexto nunca visto ata o de agora na gran pantalla, aínda que algo disto xa aniñara en filmes como “Luna de lobos”, a adaptación da novela de Julio Llamazares

Por Angelo Nero

En outubro de 1944 produciuse o ultimo intento armado, a gran escala, de combater á ditadura franquista, coa invasión do Val de Arán por parte de 7000 guerrilleiros, ó mando do coronel Vicente López Tovar, veteranos, cama el, do exército republicano e da resistencia francesa, animados polo desembarco de Normandía e polo rápido avance da división blindada do xeneral Leclerc cara a liberación de París, que se faría efectiva en agosto. Os aliados de Franco retrocedían en tódalas frontes de Europa, e a resistencia española, especialmente a dirixida polo PCE, con Jesús Monzón á cabeza, pensaron que se daban as condicións para establecer unha cabeza de ponte en territorio español, onde colocar un goberno provisional republicano, que animara á insurreción e posibilitara unha axuda dos aliados ó rematar a Segunda Guerra Mundial.

Pouco antes, no Norte de España, grupos de guerrilleiros preparan o terreo para a invasión, e un grupo deles, entre os que está Anselmo, prepara a sabotaxe dunha ponte, máis algo sae mal, os explosivos detonan antes de tempo, matando e ferindo a varios maquis, e deixando ó noso protagonista cos tímpanos rebentados. Este é o punto de partida de “Sordo”, un cómic de David Muñoz –guionista de “El espinazo del diablo”, de Guillermo del Toro-, e de Rayco Pulido –autor de “Lamia”, Premio Nacional do Cómic 2917- e que publicou Astiberri en 2018, aínda que fora creado dez anos atrás.

O cómic é unha historia de supervivencia, pois Anselmo, perseguido, illado e ferido, coma un animal acurralado, ten que procurar unha gorida, cazar para se alimentar, facer lume para se quecer, mentres, desprovisto do sentido do oído, sente como a súa capacidade para relacionarse cos seus queda gravemente minguada.

Cun plantexamento tan minimalista –no cómic case non hai dialogo- non semellaba moi doado adaptar esta historia para o cine, máis Alfonso Cortés-Cavanillas, de quen non tiñamos ningunha referencia, -aínda que posteriormente dirixiu co periodista Jon Sistiaga a serie documental “ETA, el final del silencio”- foi quen de facelo, e de crear ademais un orixinal western, ou máis ben spaghetti western, no que recorre a moitas escenas tópicas do xénero: as persecucións a cabalo, a pelaxe no bar, o cazador de recompensas, as emboscadas… Son moitas as referencias ó cine de Sergio Leone, John Ford e Sam Peckinpah, mais situándonos nun contexto nunca visto ata o de agora na gran pantalla, aínda que algo disto xa aniñara en filmes como “Luna de lobos”, a adaptación da novela de Julio Llamazares, rodada por Julio Sánchez Váldes en 1987. Máis as coincidencias no tratamento do tema non son moitas, pois no que respecta á técnica, “Sordo” preséntanos impresionantes panorámicas aéreas impensables fai trinta anos, nunha película de baixo presuposto, grazas ó emprego de drones, con moi salientables resultados nesta película, grazas ó bo facer do director de fotografía, Adolpho Cañadas.

Xunto a acertada interpretación do protagonista, Asier Etxeandia (Anselmo Rojas), hai un estupendo reparto no que atopamos a Olimpia Melinte –a actriz rumana que lembramos ben polo seu papel en “Caníbal” (2013)- no papel de Darya, unha cazarecompensas rusa sen escrúpulos; Marián Álvarez, -que fixera un papel salientable en “ La Herida” (2013)-, cómo Rosa Ribagorda, representado a resistencia silenciosa das mulleres; Inmanol Arias, na personaxe de Sarxento Castillo, un militar franquista con corazón; ou Aitor Luna, como o Capitán Bosch, desalmando e con ansias de medrar –a quen coñecíamos, entre outros traballos pola miniserie “La Catedral del Mar”-;  ou á debutante Stephanie Gil no papel de Carmen, -que tamén este ano estreará “Fátima”, dirixida polo fillo do mítico Gillo Pontecorvo.

Esta sorte de personaxes secundarios son os que, dun xeito coral, dan a consistencia precisa a esta traxedia de foraxidos e axentes da lei, no senso clásico do xénero, aínda que nesta ocasión foran transmutados en guerrilleiros e militares franquistas, de mulleres que se moven nas sombras, e as enfrontan en silencio, ou de outras que, como a cazarecompensas rusa, forman parte da engranaxe do terror, e mesmo, tamén como protagonista do filme, está esa paisaxe árida, agreste, violenta, que serve de escenario propicio para esta historia, tanto o máis que nas que se desenrolan moitas das localizadas no far-west americano.

Hai quen pode pensar que o guión perde algo de pulo conforme avanza a película e o protagonista vai deixando un rego de sangue ó seu paso, mesmo da xente que o tenta axudar, perdendo mesmo as súas motivacións políticas, máis eu penso que isto describe ben, por unha parte, a loita de supervivencia na que Anselmo está inmerso, e por outra a desconexión co mundo que lle provoca a sordeira, que lle resta información para poder actuar na direción adecuada.

Tamén hai que destacar a banda sonora de Carlos M. Jara, que bebe das fontes clásicas do xénero, nas que a memoria nos remite ó mestre Ennio Morricone, e que se complementa dun xeito fantástico ca fotografía das paisaxes ou cos momentos de máis dramatismo. O rexistro do son é unha das claves para que a adaptación do comic de Pulido e Muñoz funcione, xa que os continuos cambios de rexistro nas pistas de audio poñen ben de manifestó ó punto de vista do protagonista, ou do resto das personaxes, que non teñen a súa limitación auditiva. A maestría deste xogo de perspectivas fai que sexamos quen de escoitar ata o silencio.

España, 2019. Direción: Alfonso Cortés-Cavanillas. Guión: Alfonso Cortés-Cavanillas y Juan Carlos Díaz Martín (basado no cómic de David Muñoz e Rayco Pulido). Productora: La Caña Brothers. Fotografía: Adolpho Cañadas. Montaxe: Alfonso Cortés-Cavanillas. Música: Carlos M. Jara. Direción artística: Mónica de la Fuente e Matteo Mariotti. Vestuario: Austen Lasa Menéndez. Reparto: Asier Etxeandia, Marian Álvarez, Imanol Arias, Hugo Silva, Aitor Luna, Olimpia Melinte, Ruth Díaz. Duración: 121 minutos.

Se el primero en comentar

Dejar un Comentario

Tu dirección de correo no será publicada.




 

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.