Recuperando o internacionalismo obreiro anticolonial: Unha perspectiva relacional sobre as loitas de liberación saharauí e palestina

Campamento de refuxiad@s de Chatila, Beirut, Líbano

Artigo elaborado a partir dunha entrevista realizada a Mustafa Mohamed Lamin al-Kattab, representante da Fronte POLISARIO para Oriente Próximo

Por Nithya Nagarajan / Enxergar

Cando entramos no campo de refuxiados palestinos de Chatila en Beirut, no Líbano, as pantasmas do masacre de Phalangist apoiada por Israel en 1982 saúdan o visitante, aloxadas no «cemiterio dos mártires». Máis aló, notamos os cables revoltos de electricidade roubada, esnaquizados, entrecruzándose e cortando o horizonte. Abaixo, corpos humanos, xeracións de familias que perseveran por regresar, esnaquízanse uns enriba doutros en xunglas de cemento. A topografía do deserto do Sáhara do Tinduf en Alxeria non podería ser máis diferente, aínda que a primeira ollada, tanto os campos de refuxiados saharauís como os palestinos parecen mundos sen horizontes. A mocidade, precarizada, sen traballo, sen esperanza, emigrando por desesperación, soporta a asfixia dos poderes imperiais que negan a ambos os pobos o seu dereito á autodeterminación. Isto fai aínda máis tráxico que as faccións dominantes do movemento nacional palestino se enfronten aos “palestinos do Magreb”, un dos movementos de liberación máis silenciados do mundo, o do pobo saharauí.

A medida que os ollos mediáticos centran a atención nos refuxiados ucraínos, a situación dos refuxiados saharauís e palestinos agóchase: a hipócrita e dobre vara de medir das potencias occidentais en plena exhibición.

O Sáhara Occidental é un punto chave da colonización occidental e o imperialismo no Magreb e no continente africano, importante peza xeopolítica dos actuais conflitos impulsados polos Estados Unidos e a OTAN. Mentres condenan a ilegalidade da invasión rusa de Ucraína, os gobernos europeos, incluído o español, inclínanse ante os seus amos norteamericanos en Palestina e no Sáhara.

A decisión estadounidense evidencia a semellanza entre as forzas rexionais reaccionarias que ambas as loitas continúan enfrontando, uns 45 anos despois de que George Habash, o líder da Fronte Popular para a Liberación de Palestina (FPLP), visitase os campos de refuxiados no Tinduf nos anos 80. Habash dixo aos mozos do Exército de Liberación do Pobo Saharauí, “cando combatestes a monarquía reaccionaria en Marrocos, tamén combatestes os inimigos da Revolución Palestina”; denunciou a traizón de Hasan II ao aceptar os Acordos de Camp David do 78 que normalizaron a relación entre Exipto e Israel; sinalou a estreita alianza de Marrocos cos Estados Unidos, que apoia militarmente a colonización de ambos os pobos; denunciou a monarquía de Marrocos como un alicerce chave no Magreb xunto coa xordana e a saudita, impulsoras materiais e ideolóxicas cruciais do imperialismo occidental e a colonización sionista. Identificar os inimigos comúns que impiden a autodeterminación dos seus pobos foi a base da solidariedade construída entre os líderes do POLISARIO e o FPLP, Al-Ouali Mustafa Sayed e G. Habash respectivamente.

Aínda que o POLISARIO e a FPLP non teñen as mesmas raíces ideolóxicas, ambos inspiráronse nos movementos de liberación panárabes centrados en Beirut e Damasco, promovendo concepcións de ‘liberación nacional’ antiimperialistas. Fundado en 1973, logo do establecemento da OLP, o POLISARIO buscou evitar os erros do Movemento Nacional Palestino que caeu nunha profunda fragmentación, consagrando na súa constitución no exilio o principio de unidade como máxima central na loita de liberación, non só a unidade interna senón a unidade panárabe e africana contra a dominación colonial. O mesmo principio que sustenta a iconografía da bandeira da FPLP que simboliza que a ‘liberación de Palestina percorre o mundo árabe’. Para Habash, acabar co xugo da opresión colonial require a unidade da clase traballadora internacionalista. Cando al-Ouali se quixo reunir con Habash, dise que este só lle concedeu 20 minutos. Finalmente, a reunión durou catro horas e desde entón mantense a amizade e o compromiso entre os dous movementos.

Campamento de refuxiad@s de Layounne, Tinduf, Alxeria

A ocupación marroquí do Sáhara Occidental cambiou os termos da loita: pasou de ser anti colonización europea a conflito inter-árabe. Da era do Exipto de Nasser, quen “a pesar dos seus erros” foi un referente central para a unidade panárabe, os Acordos de Camp David deron paso ao Exipto de Anwar Sadat, quen normalizou a visión dun “Gran Israel”, do mesmo xeito que os Acordos de 1975 e a ocupación pretendían construír un “Gran Marrocos”. Ambos os réximes, que comparten unha visión expansionista (así figura nas súas constitucións), buscan volver trazar os límites territoriais do seu Estado-nación a través de ocupacións militares. O mundo árabe dividiuse entre os que caeron no campo occidental proimperialista e apoiaron os Acordos (26 países) e os que se opuxeron. As contradicións e divisións necesarias para soster a inestabilidade xeopolítica rexional e a dominación neocolonial foron aseguradas polas potencias europeas saíntes, alimentadas materialmente polos petrodólares sauditas que lograron atraer á súa esfera de influencia a maioría dos réximes árabes, excepto os gobernos de Alxeria, Libia e Siria, entre outros.

Coa caída da Unión Soviética, a propaganda ideolóxica estadounidense e occidental alterou a política internacional ao cambiar os lugares e métodos da loita política. Mudou as formas de loita permisíbeis, “pacíficas non asociadas á violencia”, para os movementos de liberación nacional. O POLISARIO e a OLP, que defendían o dereito á loita armada, víronse obrigados a adoptar unha postura defensiva: “Non somos terroristas, simplemente loitamos pola nosa liberación. Estamos a construír xustiza”. Estes feitos marcaron unha nova etapa histórica nas batallas de liberación nacional palestinas e saharauís. A partir das fendas dos anos 70, o POLISARIO e as tendencias dominantes do movemento nacional palestino atópanse en campos opostos. A pesar das duras críticas de Habash aos coqueteos palestinos cos réximes árabes neocoloniais, a OLP, baixo o liderado de Arafat, asumiu un camiño de dependencia cos poderes reaccionarios que os obrigou a acatar os novos conceptos de loita: o binomio de «moderados» versus «extremistas». Co POLISARIO permanecendo en alianza co campo árabe antiimperialista, Marrocos librou unha batalla ideolóxica cualificando o POLISARIO de “terroristas” e “mercenarios”. A OLP, incluída a Fronte Democrática para a Liberación de Palestina, “renunciou á causa saharauí”, incluso considerándoo como “competencia”. Cando Habash escribiu “Liberación, non negociación” en 1974, presaxiaba a traizón que caería sobre a revolución palestina na que a dependencia dos palestinos do estado sionista e o campo imperialista os obrigaría a acatar a fórmula: “un anaco de terra, por un anaquiño de paz”. Acatamento que os levaría tamén a traizoar os saharauís.

En 2020, despois de 30 anos de boicot marroquí ao referendo de autodeterminación, a Fronte POLISARIO rompeu o acordo de cesamento do fogo para relanzar a loita armada. Tras este movemento, di o representante internacional da organización xuvenil da Fronte POLISARIO, UJSARIO, “Rabat volveuse contra Palestina e aceptou o acordo ilegal de Trump, tentando crear unha nova situación sobre o terreo na que Estados Unidos e Israel están implicados directa-mente… Agora está a vender os palestinos e a causa palestina polo vergoñoso recoñecemento da súa ocupación ilegal do Sáhara Occidental…”.

Esta “repartición colonial” de ambos os pobos forma parte dos esforzos dos EUA por salvar a súa hexemonía en declive cos seus aliados. Por que, España, que ao ser a potencia colonial saínte obtería os maiores beneficios económicos e políticos dun Sáhara indepen-dente, entrega o Sáhara Occidental a Marrocos e Mauritania? Mustafa Kattab responde: “Foi unha directiva dos Estados Unidos de que o Sáhara Occidental non pode ser independente”. En 1975, Henry Kissinger, daquela Secretario de Estado dos EUA., aclarou o xogo xeopolítico rexional, advertindo que o recoñecemento da República Árabe Saharauí Democrática (RASD) implicaría fortalecer Alxeria, Exipto (baixo Nasser) e Siria, países e forzas que impulsaban unha axenda antiimperialista, panárabe e africanista. Nos conflitos xeopolíticos actuais no Magreb, con Rusia, China e a alianza BRICS, tamén dependentes de Marrocos para os fosfatos e outros recursos do Sáhara ocupado, cos conflitos polo control das augas do Mediterráneo e do Estreito de Xibraltar, o rei Mohammed VI é un aliado rexional «moderado» e crucial. Os saharauís, do mesmo xeito que os palestinos, son sacrificados neste xogo colonial e neocolonial.

Mohamed Madi, xefe do comité palestino de solidariedade co pobo saharauí en Gaza, pregunta aos líderes palestinos: á luz da normalización de 2020 na que Marrocos mostrou abertamente a súa alianza cos israelís, non é hora de repensar as nosas relacións coa loita saharauí?

Como Madi, podemos facerlle a pregunta ao movemento sindical internacional en apoio a estas dúas loitas: non deberíamos interrelacionar a loita antiimperialista e a loita obreira? Cales son os límites e contradicións da nosa solidariedade ao velas diferentes? Como o eixo analítico antiimperialista e de clase sinalado por Habash e Al-Ouali axuda a guiar os actuais internacionalismos sindicais anticoloniais? Cuestións especialmente urxentes pola chamada da UGTSARIO a un movemento sindical internacional en apoio á súa causa, pero urxentes tamén para aqueles actores do movemento sindical solidario con Palestina, que non recoñecen as contradicións dentro do movemento nacionalista palestino, e acaban aliándose cos dirixentes palestinos e os seus homólogos no movemento sindical, que están apoiados polos mesmos réximes reaccionarios e estado colonial que están a exterminar aos palestinos.

Se el primero en comentar

Dejar un Comentario

Tu dirección de correo no será publicada.




 

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.