Soamente unha vez, de José Mondelo

unha proposta policial, en efecto, mais que dalgún xeito pretende subverter as normas do xénero pois alén de nos conducir polo proceso que leva á resolución dun caso de asasinato hai, ao mesmo tempo, un exercicio de reconstrución biográfica

Por Ramón Nicolás / Caderno da Crítica

José Mondelo presenta un percorrido bibliográfico infrecuente. Estreárase na década dos anos oitenta do pasado século con tres libros, hoxe probablemente inatopables e asinados como J.A.M., entre os que lembro con moito agrado o título Un pequeno favor e outras historias de humor perverso, fundamentalmente polo tratamento humorístico tan inusual que exhibía, algo tan pouco transitado daquela como agora. A finais da primeira década de século tamén deu a coñecer unha proposta xuvenil en Baía (O informe do empregado Mendes) e retorna agora cunha novela policial singular baixo o título de Soamente unha vez: unha proposta policial, en efecto, mais que dalgún xeito pretende subverter as normas do xénero pois alén de nos conducir polo proceso que leva á resolución dun caso de asasinato hai, ao mesmo tempo, un exercicio de reconstrución biográfica referida ao atípico inspector Paiana, respecto do que se evoca a súa infancia mais tamén, e con moita atención, as súas experiencias profesionais vinculadas cos servizos de intelixencia destinados a combater o terrorismo en Francia. Velaí como se vai revelando a súa personalidade a través dos diálogos que mantén cun coro de personaxes, moito menos configurados que o protagonista, e por veces da man dalgúns soliloquios.

Dun ou doutro xeito recréase así visión do mundo que abraza e defende; aquela que abala entre o escéptico e o retranqueiro, entre cultivo dun aquel de cinismo e de certo machismo. Aínda así hai igualmente espazo para se recrear en diversas consideracións, pouco transitadas ou canónicas no xénero, que pivotan entre as dinámicas desmitificadoras do traballo policial e os clixés que, de maneira inconsciente, se sempre se asocian a aquel.

A enxeñosa resolución do caso -talvez entre o máis salientable da proposta por imprevisible e inesperada-, alén dun rexistro lingüístico excelente e un ritmo narrativo áxil, fóra do devandita vontade de afastarse de certos tópicos do xénero -tantas veces transmitidos polo cinema, ao que se alude con recorrencia nesta novela- son factores que cómpre situalos, non teño dúbida, no haber desta novela policial diferente.

Se el primero en comentar

Dejar un Comentario

Tu dirección de correo no será publicada.




 

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.