Prestige: un desastre evitábel

O goberno español non respondeu á altura das circunstancias. A súa reacción foi lenta, caótica e ineficaz, sen coordinación entre administracións e sen os recursos necesarios para frear unha catástrofe que se espallaba como unha praga.

Por Dani Seixo | 14/11/2024

Foi un trece de novembro de 2002 e o tempo en Fisterra tiña o mal xenio dun duro domingo de resaca. O Prestige, un amasillo de aceiro flotante oxidado, que cargaba máis de 77.000 toneladas de cru nun cascarón decrépito, lanzaba unha chamada de socorro fronte ás costas galegas. A 52 quilómetros do fin do mundo, o vello bicho monocasco tinguía de negro o Atlántico cunha fuga disposta a ferir a Galiza, coma se o mar se rira de nós e do noso soño de navegar por el sen consecuencias.

Durante días, entre debates e inaccións o Prestige vagou á deriva, cada vez máis próximo ao desastre nun espectáculo de absurdos digno dun vodevil. Finalmente, alguén en Madrid decidiu que o mellor era botar ao Prestige máis aló, coma quen varre a porcallada debaixo da alfombra. A marea negra non tardou en responder e o petroleiro comezaría a dar tombos mar adentro sen rumbo nin remedio. O 19 de novembro, a escena final: baixo a ollada de autoridades e expertos que xogaban ao ping-pong coas responsabilidades, o vello barco partiu en dous coma un peixe podre, deixando a súa carga mortal a flotar ao sabor do vento e do azar, mentres o seu lombo afundía ata os 3.850 metros.

Detrás deste colapso estaba o cóctel de irresponsabilidades: un barco monocasco deteriorado, un sistema de transporte transoceánico que privilexiaba o aforro en detrimento da seguridade, e unhas autoridades con escasa previsión para xestionar a emerxencia. Fraga, presidente da Xunta e señor das monterías, declaraba ante os micrófonos que tiña unha «axenda privada» á que non pensaba renunciar. E así seguiu a cousa: Madrid, cos seus traxes e gravatas, tentando controlar a narrativa mentres a realidade lle explota entre as mans. Aquí, as familias costeiras, os pescadores de sempre, preparábanse para perder o traballo, o pan e o seu vínculo milenario co mar, engulidos pola marea negra do absurdo.

O goberno español non respondeu á altura das circunstancias. A súa reacción foi lenta, caótica e ineficaz, sen coordinación entre administracións e sen os recursos necesarios para frear unha catástrofe que se espallaba como unha praga. Lonxe de asumir responsabilidades, a estratexia de Madrid foi tentar disipar o buque ao mar aberto, un movemento que resultaría non só inútil, senón contraproducente. Mentres se sucedían as comparecencias e se minimizaba a gravidade da situación, as primeiras manchas negras xa colonizaban o litoral, levando a destrución ambiental a un territorio onde a pesca e o turismo sustentaban a economía local. Un desastre que as autoridades xestionaron con tal deixadez que parecía case ensaiado: Galiza pasaba a ser o vertedoiro das grandes decisións que se tomaban a centos de quilómetros, coma se aquí só existisen paraísos naturais e xente sen voz.

O impacto no sector pesqueiro foi devastador. Os recursos mariños quedaron envenenados; os mariscos e peixes que dependían do delicado equilibrio das augas galegas quedaron expostos ao cru, deixando sen traballo aos pescadores e á poboación costeira sen o seu medio de subsistencia. Tamén o turismo recibiu un golpe mortal: praias cheas de manchas de petróleo que asfixiaban o mar e espantaban aos visitantes. Este desastre non só afectou a curto prazo, senón que deixou un legado de destrución que tardaría décadas en erradicarse completamente, se é que algún día se recuperará.

A investigación xudicial foi o epílogo esperpéntico: o proceso arrastrouse coma un caracol, e os dedos apuntaron a un só culpable: o capitán, o chivo expiatorio perfecto. Ninguén se atreveu a afondar máis aló, a cuestionar as grandes mans que seguían a operar dende o máis alto, os lobbies que gobernaban este tráfico mortal de cru baixo a promesa do “non pasará nada”. Alguén puxo en claro que neste xogo o medio ambiente é secundario, que a vida aquí non vale tanto como o lucro alén das nosas fronteiras.

E entón, cando xa todo semellaba perdido, cando o mar e as praias levaban semanas tinguidas de negro, algo diferente aconteceu: a xente espertou, organizouse, e de súpeto ninguén quería quedar fóra da foto que rezaba Nunca Máis. Xurdiu un movemento dende abaixo, un murmurio que se foi facendo un brado, que dixo basta, que exixiu responsabilidade e xustiza. E así, mentres se limpaban toneladas de chapapote a man, coa raiba e a dignidade do pobo que non se rende, Galiza mostrou ao mundo a súa forza.

E aquí seguimos, co sabor amargo daquela maré negra, co cheiro do chapapote impregnado na memoria. O Prestige non é unha anécdota: é a evidencia de que, en calquera momento, a costa galega podería volver ser o escenario dunha nova catástrofe. Porque, se algo aprendemos daquela traxedia, é que os intereses de quen decide seguen a ser outros, e que nós, mentres, ficamos en terra, loitando coas consecuencias.

Se el primero en comentar

Dejar un Comentario

Tu dirección de correo no será publicada.




 

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.