Poetas do Pobo

O pracer tamén está nas artes, nas letras, na música, na lectura, no cine e no teatro, na danza, etc. Os museos son os espazos onde podemos atoparnos coa “cerna” da que procedemos, do “berce” que nos abanou.

Por Telmo Comesaña

Habelas hailas… como as meigas, só que estas e estes existen, e pouco a pouco van tecendo a súa obra, en silencio e en moitos casos sin atreverse a falar dela.

O relato ven a conto ó contemplar o baixo nivel de cultura no espazo no que vivimos, e que só nos decatamos cando nos mergullamos nos actos “lúdicos” organizados para levar á sociedade á perder a propia identidade; tela controlada baixo un pensamento único, no que a diversidade queda anulada.

Hai só uns días, sin pensar onde me metía, coincidín -xunto con dous amigos aos que lle levo máis de corenta anos- nunha celebración de algo que non me quedou moi claro. O ambiente era animado e todos –homes e mulleres, parellas, algunhas con nenos- foron saudándome e ían presentándose, eu non os coñecía. Levei unha sorpresa; a min coñecíanme todos. Cousa dos anos! O mesmiño que me pasaba a min cando era mozo.

O encontro era na casa dun dos meus compañeiros. E como acontece nesta terra case nada se fai sin comer e beber: empanada, churrasco e chourizos, uns pementiños de Padrón, (uns picaban e outros non). E todo regado cun bo Mencía. O café e as augardentes: branca, herbas e licor café estiveron presentes enriba da mesa e, abofé que se consumiron con fartura. Suliñar que o produto era todo colleita da casa.

Os pícaros que viñan cos pais xa debían coñecer a casa, porque empezaron a enredar de contado, -indo dun a outro lado, saían por unha porta e entraban por outra- como na casa de cada quen. Ó tempo que ía asando a costela de porco e os chourizos, os demais faciamos as loubanzas ó viño e a empanada. Nin que dicir ten, que os cativos arremuiñáronse ó redor da mesa disposta para eles; votaron man de cadansúa banqueta; calaron como petos e adicáronse á empanada. E logo uns e outros á dar conta do asado e dos pementos que fritiron ao tempo.

A conversa baixou de ton. Ben se miraba que ao ir rematando a tarde os estómagos pedían ter que roer.

O ton subiu cando xa iamos cumpridos e o viño facía mover a lingua, -nalgúns casos mais da conta-, pero xa se sabe que é así.

A desordenada leria deu en falar de todo un pouco, e, nada de proveito. O fútbol foi o que ocupou o mais da ruidosa faladoiro: un deles foi considerado un pouco raro, porque só quería saber do Celta, do Celta B , do Rápido de Bouzas e do Coruxo; dixo que estaba farto de todos, e pola contra os demais… Uf, quedei pampo co que sabe a xente: equipos de todo o mundo, xogadores brancos, negros e amarelos, con nomes que non sabemos pronunciar pero sabemos si teñen algunha eiva ou son perfectos; e dos adestradores non se diga!; os árbitros todos uns mantas que sempre nos amolan, e aínda que lles asubíes ou lles chames f… de p… -e o mesmo, a eles tanto lles ten-. Para aburrir. Unha muller deulle un xiro o tema e sacou a relucir as festas parroquiais, e o ben que se pasa nelas, porque vaias a onde vaias sempre tes fartura, non tes que levar nada da casa, como pasaba noutrora; cos licores ia saindo a camaradería, e unha das mulleres invitoume a que dixera algo, que levaba todo o tempo calado.

Eu non tiña ganas de dicir ren, observar aquela representación da sociedade chegábame. Que ía dicir eu si non me interesa o fútbol, nin as festas ruidosas, con masas de xente, onde as veces non falta algún oportunista que aproveita para votar o seu -“gracioso discurso”-, na procura do “voto” cando chegue o momento.

Reaccionei e comprometinme a contarlles un conto, -aínda que fora moi malo íanse rir-, porque o ambiente era algareiro e facerme falar a mi, un reto para a señora.

Hai un tempo non moi lonxano, unha parella -home e muller- que levaban moitos anos vivindo. Moitos anos de amor e complicidade. Non tiveran fillos, mais seguían enguedellados como uns adolescentes. Pero vaites, que un día o home enfermou e púxose a morrer; a compañeira estaba sempre ao seu carón, compartindo aquela triste agonía. Xa sin folgos, acabándoselle o alento o home díxolle: María vou morrer… -bueno home bueno, mira co que saíches agora; o médico dixo que te ías repor, así que non te anguries. O home volveu falara: -María, como vou morrer quería que me dixeras si sempre me fuches fiel, si non houbo na túa vida outro home, aínda que só fora unha vez… María calou, e de súpeto dixo: -e si non morres…?

O conto tivo o efecto desexado e seguiu o tema do divertimento: carreiras, disfraces, actividades de lecer sin máis sentido que a perda de tempo para non pensar, nin en nos mesmos, nin nos dereitos e deberes que como cidadáns nos competen, nin do futuro dos fillos nunha sociedade sin compromiso.

Fun entrando na conversa cando o balburdio foi amainando e falei poñendo énfase na cultura. A cultura non é so diversión, tamén é responsabilidade, aprendizaxe, colaboración, que axude a facer cidadás e cidadáns libres.

O pracer tamén está nas artes, nas letras, na música, na lectura, no cine e no teatro, na danza, etc. Os museos son os espazos onde podemos atoparnos coa “cerna” da que procedemos, do “berce” que nos abanou.

Nos museos tamén atopas, –si é contemporáneo- cousas que te fan pensar, que te obrigan a poñerte no lugar do autor. O fácil, distrae; o pensar compromete, afortala a personalidade, fainos madurar. Ir detrás de alguén por que fala ben, ou é guapa, ou porque ao seu carón pódese medrar na vida, é unha escravitude.

Deixouse de rir e escoitáronme, (coido que máis por respecto que por convencemento). Comenteilles, logo, que non oín falar de literatura, nin de poesía. –Algún de vos fai versos, preguntei. A resposta foi mover a cabeza dun a outro lado.

Como a conversa se puxera un tanto seria, animeinos a que falaran eles e elas.

Como os picariños seguían coa súa lideira, aproveitei para comentar que, con tanto barullo de divertimento, non tiñamos tempo nin espazo para os “poetas do pobo”, (así lle chamo eu a mulleres e homes que teñen azos para facer un verso, por unhas poucas palabras que enxergas, ou polo condutor do autobús que te leva ou pola luz do día….

Eu teño o pracer de escoitalos tódolos anos no acto de Memoria na Illa de San Simón, Illa da Memoria.

Humildemente piden un espazo para recitar a súa poesía, adicada aos que sufriron prisión, fame, tortura e norte.

Alí diante de 500 persoas, con moita emoción, Carmeliña, Chapela e Monse Copa, foron moi aplaudidos, porque a súa poesía falaba de sentimentos.

Tomamos a última de licor café, démonos bicos e apertas e, cadaquén foise ao seu “niño”.

Só quedou Xián, que aínda enriba tivo que recoller a desfeita. Cónstame que foi feliz.

Ao día seguinte falamos do encontro e pregunteille para que me meteu alí.

-Para que falaras, para que dixeras o que dixeches; a ti escoitáronte, pero si o digo eu, non me fan puñeteiro caso.

Se el primero en comentar

Dejar un Comentario

Tu dirección de correo no será publicada.




 

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.